19. marts, Otrdiena
Vārda dienas: Jāzeps
Sākuma lapa » Sabiedrība » Bankas pamazām atvadās no kodu kartēm
Bankas pamazām atvadās no kodu kartēm
Autors: Ilze Šteinfelde, NRA.lv / 14. novembris 2018, 12:20
Vēlamies to vai nē, bet no tik pierastajām kodu kartēm maksājumu apstiprināšanai internetbankā nāksies šķirties pavisam. To vietā varēs izmantot kodu kalkulatoru vai lietotni viedtelefonā. Lai motivētu klientus ātrāk atteikties no kodu kartēm, bankas jau kopš gada vidus sākušas uzlikt dažādus ierobežojumus maksājumiem ar kodu kartēm.


Nākamgad bankas (cita agrāk, cita vēlāk) pilnībā pārtrauks kodu karšu izmantošanu, jo 2019. gada 14. septembrī stājas spēkā Eiropas Komisijas Deleģētā regula 2018/389 attiecībā uz tehniskajiem standartiem par drošu lietotāja autentificēšanu, kas kodu kartes neatzīst par pilnīgi drošām.

Piemēram, SEB bankā jau kopš 15. jūnija ir spēkā kodu karšu lietošanas ierobežojumi maksājumiem uz citām bankām, kur viena darījuma limits ir vien 30 eiro, bet kopējā visu darījumu summa vienā dienā nevar pārsniegt 150 eiro. Savukārt viena darījuma un dienas limits starp SEB bankas kontiem kopš jūnija vidus ir 500 eiro.

No janvāra maksājumu limitus internetbankas kodu kartēm sāks samazināt arī Swedbank. No 10. janvāra dienas maksājumu limits, kuru būs iespējams veikt ar kodu karti, būs 100 eiro. No 7. marta dienas maksājumu limits būs 50 eiro, bet no 6. jūnija tas tiks samazināts līdz 20 eiro. Faktiski tas nozīmē, ka lielai daļai Swedbank klientu jau janvārī būs jāsāk meklēt kāds alternatīvs rīks kodu kartei, jo pat dzīvokļa rēķins bieži vien ir lielāks nekā 100 eiro.

Tāpat jārēķinās, ka no 14. marta Swedbank vairs neļaus arī autorizēties Swedbank mobilajā lietotnē, izmantojot kodu karti.

«Progress ir, taču ir nepietiekams. Statistika rāda, ka klienti aktīvi pāriet uz jauniem līdzekļiem - posmā no jūnija līdz septembrim pieslēgšanās skaits bankas digitālajiem kanāliem ar kodu karti samazinājās par 11%, savukārt ar Smart-ID palielinājās par 34%, bet ar kodu kalkulatoru - par 15%. Taču tempi ir nepietiekami risku novēršanai, jo gandrīz 500 000 klientu joprojām, pieraduma vadīti, ikdienā izmanto kodu karti. Diemžēl pašreizējā atgriezeniskā saite no klientiem liecina, ka liela daļa šobrīd domā lēmumu par pāreju uz citu autentifikācijas līdzekli atlikt uz pēdējo brīdi,» limitu ieviešanas kodu kartēm Neatkarīgajai skaidro Swedbank mediju attiecību vadītāja Kristīne Jakubovska.

Ja SEB vai Swedbank klientiem būs nepieciešams veikt maksājumus internetbankā par lielākām summām, tad viņiem būs jāizvēlas kāda no alternatīvām: Smart-ID lietotne vai kodu kalkulators.

Smart-ID ir bezmaksas lietotne, īpaši piemērota viedtālruņu īpašniekiem. Savukārt iedzīvotājiem, kuriem nav gudrā telefona, alternatīva ir kodu kalkulators.

Swedbank kodu kalkulators maksā 6 eiro (jauniešiem līdz 18 gadiem un senioriem no 65 gadiem - 2 eiro). Kodu kalkulatora garantijas laiks ir divi gadi. Tas nozīmē, ka gadījumā, ja šo divu gadu laikā ierīce sabojāsies, to bez maksas salabos vai apmainīs. Pēc tam remonts par paša naudu kā par jebkuru elektronisku preci, bilst K. Jakubovska. «Kodu kartes ir 20 gadu sena tehnoloģija, kas vairs neatbilst šodienas drošības standartiem un no tām notiek atteikšanās visā Eiropā. Pamata iemesls kodu karšu ierobežojumiem ir rūpes par lietotāju drošību. Iemesls ir vienkāršs - karšu kodi nav dinamiski (tie atkārtojas, ir pieejami trešajām personām, jo nodrukāti uz pašas kartes, pats kartes īpašnieks var nodot visus kodus krāpniekiem utt).

To, ka šādas izmaiņas ir starptautiskas, apliecina arī tas, ka nākamā gada 1. aprīlī stāsies vēl viens būtisks, ar Swedbank nesaistīts ierobežojums, kuru noteikušas starptautiskās karšu maksājumu organizācijas, tostarp VISA un MasterCard, - kodu kartes kā bankas karšu interneta pirkumu apstiprinājumu vairs nevarēs izmantot,» sacīja K. Jakubovska.

Foto: DB 




Diskusija par rakstu (0)
Komentē šo rakstu
Tavs vārds:
Tavs e-pasts:
Tavs komentārs:

 Rādīt aizvērtās ziņas
 Rādīt visu saturu
 Krāsaini attēli
 Rādīt reklāmu
Manu ziņu portfelis
Neesi pievienojis savas ziņas.
TOP3 ziņas
Vairāk

Ekonomika.lv ziņas
Jaunākie komentāri
Reklāma
Mediju apskats